För dig som bor i huset finns här information som kan vara bra att ha.
Räkenskapsåret 2024 (årsmötet 8 april 2025)
Ladda ned årsredovisning för 2024
Räkenskapsåret 2023 (årsmötet 16 april 2024)
Ladda ned årsredovisning för 2023
Räkenskapsåret 2022 (årsmötet 20 april 2023)
Ladda ned årsredovisning för 2022
Räkenskapsåret 2021 (årsmötet 31 mars 2022)
Ladda ned årsredovisning för 2021
Räkenskapsåret 2020 (årsmötet 4 april 2021)
Ladda ned årsredovisning för 2020
Räkenskapsåret 2019 (årsmötet 6 juni 2020)
Ladda ned årsredovisning för 2019
Räkenskapsåret 2018 (årsmötet 2 april 2019)
Ladda ned årsstämmoprotokoll(står 2018 i rubriken men ska stå 2019)
Ladda ned årsredovisning för 2018
Räkenskapsåret 2017 (årsmötet 20 mars 2018)
Ladda ned årsredovisning för 2017
Räkenskapsåret 2016 (årsmötet 3 april 2017)
Ladda ned årsredovisning för 2016
Räkenskapsåret 2015 (årsmötet 4 april 2016)
Ladda ned årsredovisning för 2015
Räkenskapsåret 2014 (årsmötet 25 mars 2015)
Ladda ned årsredovisning för 2014
Räkenskapsåret 2013 (årsmötet 10 april 2014)
Ladda ned årsstämmoprotokoll
Ladda ned protokoll (från 2020)
Ladda ned protokoll (från 2013)
Ladda ned konsortialavtal (senast uppdaterat 2009-10-26)
I bägge entréerna finns en namntavla med uppgifter om vem som bor i resp. lägenhet. Ändring av namn på namntavlan görs av Margareta Meyer Ridbäck efter anmälan från andelsägaren som är hyresvärd när lägenheten hyrs ut.
Fastigheten har avtal om städning av gemensamma utrymmen med Anders Lindberg Städservice AB. Städning av trapphus sker 1 gång/vecka, städning av källarutrymmen med tvättstuga sker 1 gång/månad.
Styrelsen kan hjälpa till med råd om elfirma, VVS-företag och andra serviceföretag . Vid akuta situationer som vattenläcka, elfel eller annat som kan skada fastigheten eller boende bör du kontakta någon i styrelsen. Namn och telnr till styrelsen finns i båda portarna.
För tvättstugan finns serviceavtal med Söderkyl; felanmälan görs genom styrelsen.
Andelsägaren ansvarar för allt inom den egna lägenheten, vilket innefattar radiatorer, fönster och ytterdörrar.
För den ekonomiska förvaltningen anlitas MG-redovisning, Marietta Nordkvist. Revisor är Bengt Larsson, Advertus Revision och Redovisning.
I hissarna finns anvisningar om vad man ska göra vid driftstopp. Ibland kan styrelsen återstarta hissen. Om det inte lyckas gör styrelsen felanmälan till Hissen AB. Service under jourtid – kvällar och helger undviks av kostnadsskäl. Men om någon är instängd i hissen får du kalla på hissfirman.
Internetleverantör är Bredband2, tidigare Stockholms Stadsnät men nu uppköpta. Bredband och TV till lägenheterna genom fastighetens fibernät ingår i den gemensamma driftkostnaden. TV-leverantör är Sappa och det ingår ett grundutbud med SVT-kanalerna. Varje boende kan själv köpa till ytterligare kanalpaket från deras hemsida.
Grund-abonnemanget stannar kvar mellan hyresgäster och därför skall routern och tv-boxen lämnas kvar i lägenhet vid avflyttning då de tillhör lägenheten.
Routern som har tjänstedelare och WIFI har modellnamn EG400 och ser ut som på bilden till vänster, och den behövs alltså även för att få TV som kopplas in i digital TV-boxen som ser ut som på bilden till höger.
Om router eller tv-box försvunnit eller gått sönder är det upp till varje boende att bekosta en ny.
Hastigheten är 1000/1000Mbit. Frågor om vårt avtal med Bredband2 eller om fastighetsnätet kan ställas till Jens Olander på e-post olander.jens (a) gmail.com.
Teknisk support för din router eller bredbandsuppkoppling får du av Bredband2, kontaktuppgifterna finns på deras hemsida.
Teknisk support för din digital TV-box får du av Sappa, kontaktuppgifter finns på deras hemsida.
Gas levereras av Stockholm Gas, www.stockholmgas.se.
Kundservice når man på 0771-410 100 eller kundservice@stockhomgas.se
Vid gasläcka ska man omedelbart ringa 112 eller 020-44 11 00.
För takskottning har fastigheten avtal med GAMO Tak & Bygg. Vid behov beställer styrelsen skottning och nertagning av istappar.
Fastigheten har avtal med Kungsholms Låsservice, Polhelmsgatan 7, telnr 08-652 3111. Låsfirman svarar för nycklar till fastighetens gemensamma utrymmen samt för portkodssystemen. Andelsägare kan skaffa ersättningsnycklar till port och källare/vind hos låsfirman. För lås och nycklar till den egna lägenheten eller lokalen svarar andelsägaren.
På gården finns soptunnor för hushållssopor. Det är enligt kommunens regler inte tillåtet att lämna tidningar, kartong, plast, metall och glas i soptunnorna på gården. Om sophämtarna finner sådant i sopsäckarna så tömmer de säcken och det som inte är tillåtet lämnas kvar på gården. Du måste själv lämna sådant i återvinningsstationer som närmast finns i korsningen Bergsgatan/Polhemsgatan, på Kungsklippan och vid Norr Mälarstrand. Fastigheten har ingen grovsopshämtning. Därför måste du själv ordna bortforsling av t.ex. gammalt kylskåp, byggavfall, gamla möbler eller annat skräp. Det är förbjudet att ställa sådant på gården eller i källar- och vindsgångar.
Andelsägare som hyr ut lägenhet eller lokal ansvarar för sina hyresgäster och ska informera hyresgästen om vad som gäller i huset. Detta är särskilt viktigt inför avflyttning.
Lilli Nord, Plant AB sköter innergårdens växtlighet genom en handfull besök varje år då omplanteringar, uppröjning och beskärning sker.